31 Aralık 2013 Salı

"EV OKULU" diye birşey varmış.

Bugünlerde hızlı bir aktivite araştırmasına girdim. Uzun zamandır duyduğum bir türlü detaylı araştırma fırsatı bulamadığım Montessori tekniğini inceledim . Aslında özel eğitim tecrübelerimden kaynaklı bir kısmını bilmeden yaptığımı farketsem de , emek emek o aktivite ve oyuncaklarla kuzularıyla vakit geçiren annelere hayran kaldım. Geç kalmadığımı  bilmek de ayrı bir motivasyon kaynağı oldu bana  .Tabi sadece bu teknik değil birçok yaklaşım ile ortaya karışık Zeynep kızın  fıtratına uygun bir program ile daha verimli ve eğlenceli günler geçirme planları uçuşuyor kafamda . Özellikle de ileride  işe döneceğim  zaman o "kaliteli zaman "  kılıfının boş kalması endişelerini yaşarken.     Özellikle son bir iki aydır sabahtan akşama aktivite bulmakta zorlanır olmuştum, bana da inanılmaz bir motivasyon kaynağı oldu bu kararım
           . Zeyneb e aldığım kelime kartlarını 11.aydan itibaren öğrenmeye başlamıştık. Tam 30 tane resimli yazılı kart. Öğrenme de etkili olduğuna inandığım somutlaştırma yöntemi hızlı öğrenmesine çok katkıda bulundu. Örneğin üzerinde top olan kartı gösterip "top" derken kartın yanına küçük bir top koyup göstermek. Bunu yaptığımın ertesi günü Zeynep bir eline kartı bir eline topu alıp bana  "BUP" diye işaret parmağıyla göstermişti:))) Bir çok kartı böyle anlattım , tavsiye edebilirim.  Zeynepcık 13 aylıktan beri ard arda sorduğumda bir iki fire ile hepsini söylüyor. Kimini sadece çıkardığı ses ile (inek , kuzu, köpek, kedi, tren , ...) kimisini kendi odasında kı nesnelerden, kitap yada çevredeki  nesneyle eşleştirerek  söylüyor.  Mesela yatak kartını   başlarda "nen nen"  deyip ,kendi yatağını göstererek anlatıyordu. Şimdi hem "HATAK" diyor hem de gösteriyor.
 Renkleri küplerimiz , renkli halkalarımız ve kule yaptığımız oyuncaklarımız ile gün içerisinde oynarken al-ver çalışması ile yada üst üste dizerken tekrar ile öğrenmeye çalışıyoruz fakat bundan sonra haftalık bir renk seçip onunla ilgili yapboz, kart vs gibi materyaller hazırlamayı düşünüyorum :))) Seçtiğimiz renge özel ufak nesne kartları yapıp asabiliriz. Birde benim adını bilmeden yaptığım duygusal sepet çalışması da yapılabilir. Ben adını bilmeden aynı renkli bütün oyuncakları o renkte bir kaba koyuyordum. Montessori bu sepete duygusal sepet diyor. Duyu bütünlemesine katkısı çok, farklı dokularda , farklı kategorilerde aynı renk nesneler ile yapmamız mümkün . Yavaş yavaş hepsini resimleri ile ekleyeceğim. Öncelikle biraz karton , yapıştırıcı, raptiye vs  için  ,kırtasiye aşındırmam gerek :)) Tabi genelde bu çalışmalar 20. aydan sonra yapılıyor biz bir hafta sonra 16 AYLIK olacağız. Kızımın dil gelişiminin hızlı olması ve bu tür aktiviteleri sevmesi sebebiyle ara ara yapıyorduk zaten , aldığı ve yapmak istediği kadar yapacağım. Kas becerilerine yönelik aktiviteler de kural koymadan sadece gösterip yapabilirse devam etmesine yardım edip , istemezse istediği gibi eğlenmesine fırsat tanıyacağım elbette :)

 Nesneleri öğrenmemizde kitaplarımızın da çok katkısı oluyor , o minik parmakları ile tek tek sorduğu nesneleri öğrendikten sonra o tek tek söylüyor. Bana da bu minik mucizeye sayısız şükretmek kalıyor. Verdikçe alabilen bir evlat verdiği için Rabbim e sonsuz şükrediyorum. Birçok  engelli çocukla çalışmış bir Fizyoterapist olarak kalan ömrümün tebessümle geçip , sıkıntıları hoş görmeye  yetecek hatta artacak bir sebep. Sağlıklı , akıllı , MUSMUTLU bir yavru...

   Aslında bu EV OKULU tabiki her annenin çocuğuyla yapmaya çalıştığı tüm yararlı iş ve davranışları kapsıyor  , ben sadece hem planlı olsun , hem de arkamızda  hatira kalsın niyetiyle bu işe böyle bir  niyet ettim. Bütün anneler zaten kuzuları için 7/24 çırpınmakta ....

plan oluşturdukça ve uyguladıkça paylaşacağım:)))

Hiç yorum yok: